Iva Hédlová - alternativní terapeutka, mistr reiki

Energie potravin

Tak jako vše kolem nás i potraviny, které konzumujeme mají svou energii, kterou ovlivňují náš organismus. Tradiční čínská medicína rozlišuje dvě základní energie, jejichž vzájemné působení ovlivňuje celý vesmír, přírodu, náš organismus - JIN a JANG. Každá z těchto dvou energií má své specifické vlastnosti a účinky. Stejně tak potraviny, které jíme, různě oblivňují zdraví našeho organismu.

 

Co nejblíže k ideálnímu vyváženému stavu se můžeme přiblížit zkoumáním toho co jíme. Pestrá strava bohatá na šetrně upravenou zeleninu, cereální výrobky, ovoce - to vše nám posiluje zdraví a vitalitu. Naopak konzumace sladkých , kořeněných, příliš solených a mastných jídel vyvolá v organismu disharmonii a vede ke zdravotním obtížím.

Připravili jsme pro Vás základní informace o energii potravin a nabízíme je k vyzkoušení.

Přejeme dobrou chuť !
 

Klasifikace podle JIN a JANG
 

extrémní JANG

mírný JANG

vyvážené

mírně JIN

extrémní JIN

 

 

 

 

 

maso, drůbež

ryby s bílým
masem

celá zrna

saláty

cukr, med, káva

vejce,slané sýry

drobní
měkkýši

luštěniny

místní ovoce

komerční
nápoje

rafinovaná sůl

mořská sůl

semena

ořechy

sladkosti

některé drogy
a léky-inzulin,
lithium, ryby
s červeným masem
a modrou kůží

kvašená
zelenina

sezónní
zelenina

rostlinné
oleje

mléjo, jogurt

tamari, miso

mořské
řasy

nestimulující
nápoje

smetana

 

 

tropické ovoce a

 

 

 

zelenina a šťávy
z nich

 

 

 

 

koření, drogy
a léky-kortison,
marihuana

 

 

 

 

 

Vyhýbejme se co nejvíce konzumaci potravin z extrémních poloh JIN a JANG - při dlohodobé spotřebě nám mohou způsobovat i vážné zdravotní problémy.
Z pohledu energií JIN a JANG je pro člověka našeho klimatického pásma nevhodná přílišná konzumace jižního ovoce. Jeho energie je silně JIN, silně tedy ochlazuje - což v zimních měsících vyvolává nachlazení a chřipky.

Základem energeticky i nutričně vyvážené stravy jsou potraviny označené jako vyvážené. Patří zde především různé typy luštěnin a obilovin.
Vitamíny můžeme vhodně doplnit sezónním ovocem našeho pásma - patří zde jablka, hrušky, švestky, třešně, jahody.....Bohatým zdrojem vitamínů je přirozeně kvašená zelenina, tzv. pickles.

Zkuste nahradit zrnkovou kávu její obilnou variantou:

  • Ricore - kombinace instantní kávy a obilnin
  • Melta - obilninová káva, základ žito a čekanka
  • Yannoh - kombinace obilnin - zdravotní účinky na trávení, paměť, rekonvalescenci
  • Ajurvédská bylinná káva - bylinná káva, bez kofeinu, podporuje trávení, čistí organismus, zlepšuje paměť

Obilniny patří zcela přirozeně do našeho jídelníčku.
V níže uvedeném přehledu Vám představujeme některé dnes již běžně dostupné druhy a výrobky z nich:
 

Špaldové kroupy - Kernotto - vznikají loupáním a broušením pšenice špaldy. Tento postup urychluje vaření. Kernotto je vhodné do polévek, karbanátků, k dušení, je vynikající jako příloha.

Špaldový bulgur - zrna špaldy se nejprve máčí,potom vysouší a hrubě melou. tento proces dává zrnu jemnou ořechovou příchuť. Bulgur je lehce stravitelný, přidává se do salátů, polévek, i jako příloha

Amarant, laskavec - malá zrníčka obsahují vysoký podíl bílkovin, tuků, vlákniny a železa. Plodina je přirozeně bezlepková

Proso - neobsahuje lepek. Loupáním vznikají jáhly, které mají široké uplatnění v polévkách, kaších, můžeme z nich dělat placky.

Ječné kroupy - lze je upravit vařením, dušením, jsou vhodné do polévek, karbanátků i jako příloha.

Oves - má vysokou energetickou a nutriční hodnotu, používá se k výrobě ovesných vloček, můžeme jej použít jako přílohu místo rýže

Pohanka - je ceněna pro vysokou nutriční i dietetickou hodnotu. Neobsahuje lepek, je výborná jako příloha do sladkých kaší, polévek, karbanátků, obsahuje bioflavonoid rutin

Pšenice - celé zrno pšenice obsahuje mnoho vitaminů a minerálních látek. Je výborná do polévek, k zapékání, do pomazánek, salátů, kaší i k naklíčení

 

 
 
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Hodnocení 4.75 (2 hlasů)
 
Reklama
Obsah tohoto reklamního panelu nesouvisí přímo s publikovaným článkem.
 
nacita se...